FAQ
Ofte stillede spørgsmål omkring FBR-træning
01.
VIRKER BFR VIRKELIG?

VIRKEKRAFT

Adskillige forskningslaboratorier i uafhængige undersøgelser har rapporteret, at BFR-træning giver en styrkeøgning, som ligner den, man opnår ved maksimal modstandstræning (vægte). Det er vigtigt at pointere, at det ikke er alle BFR-teknikker og produkter, som er lige effektive eller sikre. Med (B)STRONG's proprietære udstyr kan du føle dig sikker, samtidig med at oplevelsen er simpel, effektiv og hurtig at benytte.

Ved at benytte (B)STRONG-udstyr og vejledningsappen vil du kunne se en markant forbedring i form af 10% styrkeøgning inden for 10-15 sessioner, hvis der trænes 3-5 gange om ugen, 1 gang om dagen. Vores metode er designet til, at du kan træne sikkert og opnå det tryk, som passer til lige netop dig, eftersom hvert individ er forskelligt. (B)STRONG er meget mere end bare udstyr. Vi giver dig også råd og vejledning til træningen på en nemt udførlig måde, så du bare kan Pump up'n GoTM.

(B)STRONG BFR Training giver en mere robust anabolsk stimulering med lettere vægte, i en kortere tidsperiode og på en mere sikker måde end normal modstandstræning. Øgning i styrke og kondition realiseres også hurtigere med (B)STRONG BFR Training end med en normal form for modstandstræning.

02.
TEORI OG MEKANISME

VIDENSKAB

BFR er et gennembrud i forståelsen af, hvordan kroppen tilpasser sig træningsstress og bygger muskel, knogler, blodårer og sener. (B)STRONG BFR SystemsTM virker ved at tilbageholde eller sænke hastigheden på blod, der strømmer ud af kropsdelene gennem blodårerne. Når dine muskler arbejder, bruger de den tilgængelige oxygen og andre ernæringsstoffer, og normalt vil cirkulationen tilføje mere oxygen og fjerne metaboliske affaldsprodukter. Når cirkulation hæmmes, kommer der ikke nok forsyning af oxygen til musklen, og der bliver ikke renset for metaboliske affaldsprodukter. Muskelfibrenes miljø forringes til et punkt, hvor muskelsammentrækninger ikke længere kan fortsætte, og andre muskelfibre bliver nødt til at overtage for at kunne lave øvelsen. Snart vil alle fibre i musklen gå i et krisestadie, og man vil ikke kunne fortsætte. Du vil kunne genkende dette stadie, når du bliver træt i musklen og efterfølgende ikke længere kan gentage øvelsen. Din hjerne mærker smerten og reagerer ved at sætte gang i autonomiske og hormonelle reaktioner i et forsøg på at stoppe tilstanden i musklen og tilpasse sig. Processen er den normale proces, som der opstår, når kroppen skal tilpasse sig en hård øvelse. Men for at opnå denne tilstand skal man udføre hård træning, såsom maksimal vægtløftning eller mange løbeintervaller. Disse typer intens træning ødelægger normalt det væv, som er involveret. Med BFR Training skabes situationen på baggrund af en kombination af lette og nemme øvelser, men med begrænset blodomløb til de involverede muskler. Som resultat frigøres væksthormoner og andre anabolske hormoner i blodomløbet. Denne hormonelle kaskade går gennem hele kroppen og hjælper til med reparationen og opbyggelsen af alle væv, som er trænet eller blevet skadet.

Trykket, som producerer den bedste systemiske reaktion, er en, som skaber en robust metabolisk krise i de involverede muskler i en substantiel tidsperiode (minutter). Så hvis for eksempel trykket og/eller belastningen er så højt, at kun få gentagelser af en øvelse er muligt, er der ikke nok tid til, at den metaboliske krise opstår i musklen, og signalet til hjernen bliver derfor ikke sendt. Hvis trykket og/eller belastningen er så lavt, at den metaboliske krise er lang time om at opstå eller slet ikke opstår, bliver alarmsignalet til hjernen heller ikke sendt (eller sendes som om, der ikke er nogen BFR), og den systemiske reaktion minimeres.

03.
ER DET SIKKERT?

SIKKERHED

Vi kender ikke til nogen kontraindikationer, negative bivirkninger eller komplikationer ved at bruge (B)STRONG BFR System, når de 5 sikkerhedsregler er blevet overholdt.

  1. Placer altid bæltet på et korrekt område.
  2. Stands aldrig den arterielle indstrømning.
  3. Løft aldrig tunge vægte.
  4. Overskrid aldrig 20 minutters inflation.
  5. Brug altid (B)STRONG's vejlednings-app.

Hvis der foreligger et igangværende medicinsk akuttilfælde (hjerteanfald, hypertensiv krise, hyperglykæmisk reaktion, slagtilfælde, akut skade, m.m.), bør man selvfølgelig udsætte (B)STRONG BFR Training-sessionen og søge lægehjælp.

På kortere sigt: Under en BFR træningssession vil hjerterytmen og blodtrykket være noget højere, end det ellers ville være under samme øvelse.

På længere sigt: BFR-træning har mange positive virkninger på det kardiovaskulære system, heriblandt hjertet, svarende til de positive virkninger, man opnår ved normal motionstræning.

Ikke hvis de 5 sikkerhedsregler bliver overholdt. Hvis blod i de dybe årer standses i for lang tid, kan det begynde at danne blodpropper. Hvis dette sker, og blodpropperne når til lungerne, vil det resultere i lungeemboli, som kan være livstruende. Heldigvis er (B)STRONG BFR Belts designet således, at så længe sikkerhedsreglerne overholdes, kan de ikke hæmme blodomløbet længe nok, til at det kan føre til blodpropper. (B)STRONG BFR Training øger derfor ikke risikoen for blodpropper eller lungeemboli. Millioner af BFR-sessioner er blevet udført verden over i løbet af de sidste 50 år, og der hvor det er blevet undersøgt, er der opdaget færre blodpropper blandt individer, som benytter BFR, end blandt individer i kontrolgrupper, som ikke praktiserer BFR-træning.

Nogle individer er genetisk prædisponerede til at få blodpropper. Når de når voksenalderen, vil de vide, om de eller andre i deres familie har denne tilstand. De vil ofte være på antikoagulanter. (B)STRONG BFR Training er sikkert at udføre selv for disse personer.

Somme tider kan en person, efter at have undergået nogle bestemte former for operationer (f.eks. en mindre alvorlig type ortopædisk procedure), have formet blodpropper i årerne under bedøvelsen. Disse blodpropper kan gå uopdaget hen og resultere i lungeemboli inden for de næste par dage efter operationen. Derfor anbefaler vi, at man venter en uge efter en operation, før man begynder eller fortsætter med et (B)STRONG BFR-træningsprogram.

Når man bruger en blodtryksmanchet eller en kirurgisk årepresse og anvender et højere tryk end det systoliske blodtryk, kan okklusion opstå. Med disse metoder er der altså en betylig relation mellem blodtryk og tryk fra en manchet eller årepresser.

(B)STRONG BFR-bæltet er, i kraft af bredden, konstruktionen og materialeegenskaberne, designet således, at det ikke kan føre til okklusion. Fra et sikkerhedssynspunkt har trykket, som (B)STRONG BFR System tilfører, derfor et svagt eller slet intet forhold til en persons blodtryk.

Trykket i (B)STRONG  BeltTM begrænser venøs blod, som flyder tilbage til den centrale blodcirkulation. Jo højere trykket er, jo mere blod vil blive holdt tilbage i kropsdelen, og jo langsommere vil cirkulationen være. Ligeledes betyder et højere blodtryk, at muskelkræften, som er nødvendig for at presse blodet tilbage i cirkulationen, vil være større. I modsætning til blodtryksmanchetter og årepressere har trykket tilført under (B)STRONG BFR Training stort set ingen relation til hvert enkelt individs blodtryk.

Som med et hvilket som helst træningsprogram bør alle, der dyrker (B)STRONG BFR Training, benytte deres sunde fornuft, når de skal til at begynde en session. De bør konsultere egen læge, hvis de har spørgsmål om omstændighederne i deres specifikke situation. Der er meget få undtagelser, hvor folk ikke bør benytte sig af (B)STRONG BFR System.

  1. Personer, der har undergået en større kirurgisk procedure, bør vente en uge, før de begynder eller fortsætter med deres (B)STRONG BFR Training. Denne advarsel er primært givet for at give tid til, at asymptomatisk, ubehandlet dyb venetrombose kan blive identificeret og behandlet.
  2. Personer, der har ikke-helede indsnit eller sår, bør ikke placere (B)STRONG-bælter på disse områder. Hvis man f.eks. har et indsnit på ydersiden af låret (som ved total hofteprotese), hvor bæltet skal placeres, skal man undgå at sætte et ben-bælte direkte på indsnittet. Man kan dog stadig benytte de andre tre typer bælter.
  3. Kvinder, som ved, at de er gravide, bør vente med at starte deres (B)STRONG BFR Training, indtil efter de har født. Bemærk: Som med hvilken som helst anden træning bør man afbryde sin BFR-træning, hvis man finder ud af, at man er gravid. Let BFR-træning kan stadig udføres, lige indtil man føler sig ubehageligt tilpas under træningen (som regel omkring tredje semester). Egen fødselslæge bør kontaktes, hvis man har spørgsmål eller har en høj risiko-graviditet.
  4. For personer med en omkreds på mindre end 19 cm (7.5") på den kropsdel, hvor bæltet skal placeres, vil vores mindste bælte være for stort (det gælder som regel en arm). Vi har kun oplevet en sådan situation med børn, som vejer mindre end 27 kg (60 lbs). De kan udøve (B)STRONG BFR Training på kun deres ben i stedet.
  5. For personer med en omkreds på over 95 cm (37.5") på en kropsdel (som regel et ben), vil vores største bælte være for lille. Vi har aldrig oplevet en sådan situation før, men de personer vil stadig kunne benytte (B)STRONG BFR Training på deres arme.
  6. En person, som oplever et akuttilfælde af hvilken som helst slags, bør stoppe sin BFR-træning med det samme og ringe 112 og/eller tage på akutmodtagelsen og søge hjælp.
  7. Folk bør ikke udøve BFR-træning, mens de kører bil. Det er dog i orden for passagerer at gøre det, så længe de ikke distraherer føreren af bilen.
  8. Personer med en tilstand, som har ført til lymfødem, bør undgå ekstrem BFR, og de bør konsultere deres læge, før de begynder på det.
  9. Personer med seriøse iatrogene vaskulære tilstande (f.eks. hæmodialyse-patienter) bør undgå ekstrem BFR og konsultere deres læge først.
  10. Personer med ubehandlet dyb venetrombose bør ikke praktisere BFR-træning, indtil de er blevet behandlet.
  11. Personer i en hypertensiv krise eller med ubehandlet højt blodtryk bør søge lægehjælp. Først når deres høje blodtryk er under kontrol, og deres læge kan anbefale det, bør de dyrke BFR-træning.

Så længe sikkerhedsreglerne og advarslerne bliver fulgt, og (B)STRONG-udstyret og vejledningsappen bliver brugt, er der ingen risici associeret med (B)STRONG BFR Training udover de risici, der findes ved hvilken som helst type træning. Opsøg din læge, inden du begynder nogen form for træningsrutine, heriblandt (B)STRONG BFR Training.

Nej, (B)STRONG Belts og protokollerne øger ikke risikoen for åreknuder. Tværtimod kan (B)STRONG hjælpe med at reducere åreknuder.
Åreknuder er resultatet af inkompetente ventiler i årerne, som forbinder det dybe og det overfladiske venesystem. Der kan være flere forskellige årsager til, at de opstår, men en af årsagerne er graviditet, hvor den voksende livmoder og babyen konstant lægger tryk på de iliakale vener, når de fører blod tilbage til hjertet. Dette gør, at de dybe, de bindende og de overfladiske årer bliver fyldt op. Fordi det er en passiv, konstant situation, bliver ventilerne udvidet, hvilket resulterer i, at de bliver inkompetente.

Under (B)STRONG-træning bliver den venøse udstrømning begrænset, hvilket fører til en udspænding af årerne og kapillærerne under (B)STRONG-bæltet. Men med træningen bliver årerne gentagne gange tømt og fyldt op. Dette er blevet associeret med en opregulering af markører af vaskulær vækst (VEGF, HIF-1a, osv.). 

Resultatet af den midlertidige (~20 minutter) udspænding og tømning af årerne og kapillærerne, er en forbedring af deres glatte muskel, som vil kunne forstærke det dybe og det overfladiske venesystem. (B)STRONG kan faktisk muligvis gøre inkompetente ventiler kompetente igen, hvilket dermed kan føre til en formindsket risiko for åreknuder. Vi har adskillige anekdotiske rapporter, som indikerer reducerede åreknuder ved regelmæssig brug af (B)STRONG-træningssystemet.

04.
IKKE ALLE SYSTEMER ER LIGE GODE

FORSKELLIGE METODER

Okklusionstræning involverer en komplet standsning af blodomløbet i betydeligt lange perioder. Det kan skade væv neden for okklusionen. En komplet okklusion af en kropsdel over længere tid kan øge risikoen for blodpropper i blodårerne. Dyb venetrombose (DVT) kan føre til lungeemboli, som kan være livstruende. Okklusionstræning kan også føre til rabdomyolyse (alvorlig nedbrydning af muskelfibre), som kan resultere i nyresvigt og muligvis døden.

Se sikkerhedsvideoen, hvor vi sammenligner okklusionstræning med en blodtryksmanchet og (B)STRONG BFR Training. Forskellen mellem de to typer træning er, at man standser blodomløbet i okklusionstræning, mens man altid opretholder noget af blodomløbet i BFR-træning.

Nej, (B)STRONG BFR Training indebærer ikke, i modsætning til okklusionstræning, et total stop af blodomløbet i en kropsdel (sikkerhedsregel #2), så længe sikkerhedsreglerne overholdes.

Fordi (B)STRONG BFR System er designet til både at være sikker og effektiv. Kirurgiske slanger eller elastikbånd varierer meget i, hvor stor en indflydelse de har på blodomløbet. Med slanger og bånd kan man ikke være sikker på, at træningen er sikker eller effektiv. Udover den øgede sikkerhed og effektivitet som man får med (B)STRONG Belts, er bælterne også mere bekvemme at have på end en slange eller en blodtryksmanchet.

(B)STRONG BFR Training lægger vægt på sikkerhed og gør meget ud af at placere trykket korrekt. Når der skabes et for højt tryk, kan skadelig okklusion forekomme, mens et for lavt tryk ikke er ligeså effektivt til give dig fordelene, som (B)STRONG BFR Training kan tilbyde. De patenterede (B)STRONG BFR Belts er specifikt designet til at give dig en sikker, komfortabel og effektiv (B)STRONG-oplevelse.

Det eneste vigtige sikkerhedspunkt er, at (B)STRONG-bælter ikke kan nå en okklusion af arteriel indstrømning, som svarer til grænsen for en håndpumpe (500 mmHg). Alle komplikationer eller negative bivirkning med BFR sker som et resultat af okklusion af arteriel indstrømning i en kropsdel. Eftersom (B)STRONG BFR-bælter ikke kan standse blodomløbet (op til grænsen for en håndpumpe), er de altså særdeles sikre.

Effektiviteten af (B)STRONG BFR Training-systemer handler ikke om, hvilken % af arteriel indstrømning, der bliver begrænset, men om hvor robust det metaboliske krisesignal, som opstår i den trænede muskel, er. Robustheden er en funktion af mængden af venøs udstrømning, som bliver begrænset for at forhindre genoprettelsen i den trænede muskel, samt varigheden af det metaboliske krisesignal og procentdelen af kroppens muskelmasse, som sender signalet.

05.
OM AT KOMME I GANG

ANVENDELSE OG TEKNIK

(B)STRONG BFR System kan benyttes sikkert og effektivt af tilskadekomne og ikke-tilskadekomne atleter, såvel som almindelige mennesker med enhver alder, evne og baggrund. For vores vedkommende har vi hjulpet begge køn i alderen 10 til 93 år med at bruge (B)STRONG BFR System.

Den bedste måde at starte (B)STRONG BFR Training er ved at opmåle dine kropsdeles omkreds, bestille et system, udfylde de nødvendige oplysninger og downloade appen. Vejledningsappen kan guide dig videre, spore dine fremskridt og tilråde de passende tryk, så din session bliver sikker og effektiv.

Du kan lave hvilken som helst type øvelse med dit (B)STRONG BFR System. Det vigtigste er at følge vejledningsappen. I appen bør du følge (B)STRONG-systemet med sæt og repetitioner for at opnå muskelsvigt.

Alle former for letvægts- og kropsvægtsøvelser kan udføres med (B)STRONG BFR Training. Vi anbefaler, at man først laver de basale øvelser i appen, men gradvist kan du inkorporere øvelser, som er mere specifikke i forhold til de aktiviteter, der er relevante for din livsstil. Eksempler kan være cyklister med "B-ing" STRONG på en stationær cykel med ben-bælter på, eller baseballspillere som kaster med arm-bælte på.

 

Det passende (B)STRONG BFR System-tryk kan variere mellem individer, afhængig af flere forskellige biometriske faktorer. (B)STRONG vejledningsappen indeholder en algoritme, som tager højde for de relevante faktorer. Derfor er det vigtigt at bruge vejledningsappen fast. Det passende trykniveau sættes af appen og bliver opdateret med den feedback, som den får efter hver session.

Ja, du kan erstatte hver repetition af en øvelse med en 3-sekunders isometrisk sammentrækning. Når du har fået bæltet pustet op, kan du, i stedet for at lave de almindelige øvelser, lave 3 sæt af 30 isometriske sammentrækninger i den pågældende muskel. Når du laver en sammentrækning, skal du holde den i 3 sekunder og derefter slappe af i 1 sekund. Dette gentages 29 gange, før du holder en pause på 30-60 sekunder. Udfør 3 sæt af disse 30 3-sekunders isometriske sammentrækninger i en given muskelgruppe, før du fortsætter med den næste øvelse. Disse isometriske øvelser er især nyttige, hvis du har en ledskade, som bliver forværret eller smertefuld, når du laver øvelser, hvor du skal bevæge dig. Du kan kombinere isometriske øvelser med bevægelsesøvelser i andre dele af kroppen. Isometriske sammentrækninger og meget langsomme sammentrækninger er særligt effektive i at bygge muskel. Du kan også kombinere isometriske og normale sammentrækninger i en øvelse. F.eks. kan du, når du laver 2 kg-arm curls, holde en isometrisk sammentrækning ved slutbevægelsen, både med armen fuldt bøjet og fuldt udstrakt.